t i t i a e g g e n v i s u a l a r t i s t
Mijn werk is geselecteerd voor de Grote Nederlandse Kunst Kalender - editie 2024
Presentatie is in november 2023 in OASE te Rotterdam - https://grotekunstkalender.nl/
De Grote Nederlandse Kunstkalender is al tien jaar een succes.
Elk jaar maken we een nieuwe editie en vullen we de scheurkalender op groot
formaat (30 x 34 cm) met kunst van gerenommeerde kunstenaars en aanstormend
talent. De kalender biedt een podium aan 365 designers, grafisch vormgevers,
illustratoren, modeontwerpers, fotografen en architecten. De drie kilo wegende
must-have is elk jaar in no time uitverkocht
Museum Valkenburg, Grotestraat Centrum 31, Valkenburg aan de Geul, 6301 CW Nederland
Telefoon: +31 43 601 63 94
https://plateaukunst.nl/contact/
Rode draad bij tal van kunstenaars.
Actuele thema’s, zoals klimaatverandering, laten veel kunstenaars
niet onberoerd. De één ondervond de gevolgen aan den lijve, anderen
gebruiken het als thema in hun werk en voor weer anderen staat het
werk in het teken van bezinning. Ga tijdens plateauKunst op zoek
naar de vele manieren om uitdrukking te geven aan de roerige tijd
waarin we leven.
Een greep uit de kunstenaars die hier op de één of andere manier
mee bezig zijn:
Pleun Moons, Darcy Neven,
Ienke Kastelein,
Rob Moonen, Ton Oostveen,
Suzanne Bernhardt, Suzan Reijnders,
Joep Hinssen,Claudia Volders,
Titia Eggen.
2 0 2 1
Van 11 NOVEMBER 2020 tot 11 APRIL 2021
http://kunstinmillingen.nl/titia-eggen-
online presentatie en uitgave boek
'Teken aan de wand' -
- Universiteit Bestuursgebouw MBB - Maastricht
van september 2020 - april 2021
Vloerbeeld op aluminium afgedrukt - 60x80 cm.
https://www.kec-um.nl/collecties/teken-aan-de-wand
https://www.observantonline.nl/Home/Artikelen/articleType/ArticleView/articleId/18846/Van-de-kosmos-tot-whiteboard-doekjes
https://intranet.maastrichtuniversity.nl/en/microblogs/
vier-kunstenaars-die-aan-de-um-werken-als-receptionist-tonen-hun-werk-teken-aan-de-wand
2 0 2 0 / 2 0 2 1
Landschap 2.0 - Salon - 13 dec. t/m 31 jan. 2021 - Museum De Domijnen Sittard
I.v.m de lockdown is het museum gesloten en zal niet meer openen voor deze einddatum.
In november van dit jaar wordt de expo opnieuw ingericht met werk van dezelfde deelnemers, met nieuw werk of naar eigen keuze hetzelfde werk van deze expositie.
** Sittard - De Domijnen - Museum voor Hedendaagse Kunst
https://www.salonsittard-geleen.nl/single-collection-titia-eggen
** Grote Nederlandse Kunst kalender
Is het hele jaar 2020 actueel
Mijn werk staat op 28 december 2020
https://www.trichisboeken.nl/site/
nederlandse_kunstkalender/home/
https://www.trichisboeken.nl/site/boeken/
cultuur-%7Centeken%7C-geschiedenis/de-
grote-nederlandse-kunstkalender-2020/
Vloerbeeld 4.00 x 4.50 m.
STAY HOME
Krefeld - Kaiser Wilhelm Museum
19 juni t/m 11 oktober 2020
https://kunstmuseenkrefeld.de/de
2 0 2 0
'NKvB Today'(stand van zaken beeldhouwkunst nu)
Den Haag - Pulchri
- 25 juli t/m 16 aug. 2020
Titel werk:
'Hoeveel ruimte heb ik nodig, hoeveel ruimte neem ik in'.
We verplaatsen ons van A naar B en in de tussentijd gebeurt er een scala aan dingen op verschillende niveau's en meestal op meerdere plekken tegelijkertijd in verschillende hoedanigheden.
De plek waar je in gedachte bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent.
Mijn beelden bestaan voornamelijk uit papier, een materiaal dat het vluchtige karakter van het moment benadrukt en de kwetsbaarheid en vergankelijkheid versterkt.
ruimte, plaats, tijd, moment,
tijdloos, vergankelijk, kwetsbaar, vluchtig.
teksten
Vloerbeeld:‘ERGENS is HIER’ - installatie in situ in Missiekapel te Heythyusen - 2016
Kunstenaar Titia Eggen uit Maastricht maakt vloerbeelden. Daarom is zij door de projectgroep Van Missiekapel tot Kunsttempel gevraagd is een werk te maken voor de onlangs gerestaureerde Missiekapel in Heythuysen. Haar werk is van 8 juli t/m 30 september te zien.
Vloer als kunstwerk. Voor Titia is de vloer geworden wat een vel papier voor een tekenaar is. Zij ordent verfrommelde en weer uitgevouwen witte papierproppen op de zwart betegelde vloer tot een groot vloerkleed.
Kenmerkend voor een betekenisvol kunstwerk is juist dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Dit werk kan bijvoorbeeld symbool staan voor de actuele vluchtelingen problematiek, maar het kan ook andere betekenissen hebben. Zelf geeft Titia Eggen aan dat haar werk, dat prachtig versterkt wordt door de serene kapel, oproept tot bezinning.
Jan CM Peeters, initiatiefnemer en curator tentoonstellingen Missiekapel.
De kunstenaar hierover:
“We lopen niet waar we zijn, maar waar we denken te zijn. Al enige tijd gebruik ik de werktitel: ‘Waar de voeten staan... waar het hoofd is.’ De plek waar je in gedachten bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent. We dwalen door een eigen gecreëerde werkelijkheid. Mijn beelden bestaan voornamelijk uit papier, een materiaal dat het vluchtige karakter van het moment benadrukt en de kwetsbaarheid en vergankelijkheid versterkt.
De installatie ERGENS is HIER in de Missiekapel in Heythuysen gaat over het thuisgevoel, heel universeel en persoonlijk tegelijkertijd. Waar hoor je thuis als je eigen thuis is weggevaagd. Heel primair rijst de vraag wat thuis betekent en hoe je het kunt hervinden en opnieuw vormen. In eerste instantie ligt het gegeven thuis ergens anders, daar waar het verloren is gegaan, om daarna in het moment te vallen, op de plek waar je bent. Heel basaal heb je niet meer nodig dan een ruimte waarin je past en je je veilig kunt voelen, beschut en droog. Een fysieke plek. De weg naar je werkelijke thuis is moeilijker te vinden en komt pas later."
Kortom: de kapel en het vloerbeeld staan in totaliteit voor een moment van bezinning en contemplatie.
HET WORDT ECHT TIJD, TIJD VOOR MEER KAIROS
De zakdoeken nog hangend aan de boom zijn onbeschreven, terwijl de gevallen zakdoeken elk dezelfde tekst bevatten: het wordt echt tijd……
De filosofe Joke Hermsen heeft mij door haar boeken en essays, meer woorden en paden gegeven die ik nodig had binnen mijn zoektocht in mijn werk. Mijn beelden waren er al en ik voel een diepe verwantschap en inspiratie. Wat ben ik blij met haar zoektochten, mijn dank. Zij heeft het over Chronos de kloktijd versus Kairos, onze innerlijke tijd, de tijd van het
moment en dat we die meer met elkaar in balans moeten brengen.
Wij leven in een tijd waarin Chronos de maatschappij beheerst en dicteert. Kairos is de zo broodnodige tegenhanger in onze tijd. De tijd van het moment. Tijd om te reflecteren, naar binnen te keren en afstand te nemen van de hectiek en in rust inzicht te krijgen op de koers die we varen.
Mijn werk gaat vanaf 2008 over de plek waar je fysiek bent, middels vloerbeelden en
installaties en de andere plekken waar je in gedachten bent, denkbeeldige reisnotities, in de vorm van papiercollages, boekjes en video.
Kloostertuin Wittem - Installatie Zakdoekenboom
Titia Eggen – 2019
‘Het wandelen, de combinatie van inspanning en ontspanning brengt je in een soort opperste staat van concentratie.
Waar het even eeuwig nu lijkt en al het denken verstilt.’ (Richard Long)
statement - PROEF TEKST
......we do not walk where we are, but where we think we are.
......we lopen niet waar we zijn, maar waar we denken te zijn.
De plek waar je in gedachten bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent. In gedachten vaak ergens anders.
.
Mijn werk is conceptueel van aard en gaat over de plek, waar je bent. Dwalend door eigen gecreëerde werkelijkheden, die door elkaar heen lopen, met ongrijpbare momenten. Juist dit ongrijpbare ervan blijft fascinerend. TIJD, RUIMTE, PLAATS, MOMENT
In mijn werk neem ik telkens een bepaald facet van dit ongrijpbare ‘ergens zijn’, hier=ergens, onderweg zijn, een omweg, waar de voeten staan en 'ergens vandaan moeten', als uitgangspunt. Plaatsaanduidingen in woord en beeld vormen een onderdeel in mijn werk. In boekvorm, installaties en collages.
Vluchtig, tijdelijk en kwetsbaar.
'WAAR DE VOETEN STAAN EN WAAR HET HOOFD IS"
Mijn werk gaat over ‘het ergens zijn’.
We zijn altijd ergens. Fysiek of mentaal.
bewustzijn en onze aanwezigheid.
2013 © titia eggen - one.com webhosting
this website and Firefox do not match - please try another browser