statement

t i t i a e g g e n visual artist

 

 

 

 

 

statement

 

......we do not walk where we are, but where we think we are.

......we lopen niet waar we zijn, maar waar we denken te zijn.

 

 

 

Waar we zijn = altijd ergens, bewust of niet.

 

Mijn werk is conceptueel van aard en gaat over de plek waar je bent.

MOMENT, PLAATS, RUIMTE, TIJD.

Uitgangspunt is telkens een bepaald facet van dit ongrijpbare ‘ergens zijn’, hier=ergens, onderweg zijn, een omweg, waar de voeten staan en 'ergens vandaan moeten'.

Tijd en tijdloosheid - plaats en ruimte, moment en vluchtigheid. De keuze voor kwetsbaar en teer materiaal ondersteunt het vluchtige van het moment.

Plaatsaanduidingen in woord en beeld vormen een onderdeel in mijn werk. In boekvorm, installaties en collages.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We verplaatsen ons van A naar B en in de tussentijd gebeurt er een scala aan dingen op verschillende niveau's en meestal op meerdere plekken tegelijkertijd in verschillende hoedanigheden.

 

 

De plek waar je in gedachte bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent.

Mijn beelden bestaan voornamelijk uit papier, een materiaal dat het vluchtige karakter van het moment benadrukt en de kwetsbaarheid en vergankelijkheid versterkt.

ruimte, plaats, tijd, moment,

tijdloos, vergankelijk, kwetsbaar, vluchtig.

 

 

 

teksten

 

Vloerbeeld:‘ERGENS is HIER’ - installatie in situ in Missiekapel te Heythyusen - 2016

 

Kunstenaar Titia Eggen uit Maastricht maakt vloerbeelden. Daarom is zij door de projectgroep Van Missiekapel tot Kunsttempel gevraagd is een werk te maken voor de onlangs gerestaureerde Missiekapel in Heythuysen. Haar werk is van 8 juli t/m 30 september te zien.

Vloer als kunstwerk. Voor Titia is de vloer geworden wat een vel papier voor een tekenaar is. Zij ordent verfrommelde en weer uitgevouwen witte papierproppen op de zwart betegelde vloer tot een groot vloerkleed.

Kenmerkend voor een betekenisvol kunstwerk is juist dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Dit werk kan bijvoorbeeld symbool staan voor de actuele vluchtelingen problematiek, maar het kan ook andere betekenissen hebben. Zelf geeft Titia Eggen aan dat haar werk, dat prachtig versterkt wordt door de serene kapel, oproept tot bezinning.

Jan CM Peeters, initiatiefnemer en curator tentoonstellingen Missiekapel.

 

De kunstenaar hierover:

“We lopen niet waar we zijn, maar waar we denken te zijn. Al enige tijd gebruik ik de werktitel: ‘Waar de voeten staan... waar het hoofd is.’ De plek waar je in gedachten bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent. We dwalen door een eigen gecreëerde werkelijkheid. Mijn beelden bestaan voornamelijk uit papier, een materiaal dat het vluchtige karakter van het moment benadrukt en de kwetsbaarheid en vergankelijkheid versterkt.

 

De installatie ERGENS is HIER in de Missiekapel in Heythuysen gaat over het thuisgevoel, heel universeel en persoonlijk tegelijkertijd. Waar hoor je thuis als je eigen thuis is weggevaagd. Heel primair rijst de vraag wat thuis betekent en hoe je het kunt hervinden en opnieuw vormen. In eerste instantie ligt het gegeven thuis ergens anders, daar waar het verloren is gegaan, om daarna in het moment te vallen, op de plek waar je bent. Heel basaal heb je niet meer nodig dan een ruimte waarin je past en je je veilig kunt voelen, beschut en droog. Een fysieke plek. De weg naar je werkelijke thuis is moeilijker te vinden en komt pas later."

Kortom: de kapel en het vloerbeeld staan in totaliteit voor een moment van bezinning en contemplatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

statement - PROEF TEKST

 

......we do not walk where we are, but where we think we are.

......we lopen niet waar we zijn, maar waar we denken te zijn.

 

De plek waar je in gedachten bent, bevindt zich vaak op een andere locatie dan waar je fysiek bent. In gedachten vaak ergens anders.

 

.

Mijn werk is conceptueel van aard en gaat over de plek, waar je bent. Dwalend door eigen gecreëerde werkelijkheden, die door elkaar heen lopen, met ongrijpbare momenten. Juist dit ongrijpbare ervan blijft fascinerend. TIJD, RUIMTE, PLAATS, MOMENT

In mijn werk neem ik telkens een bepaald facet van dit ongrijpbare ‘ergens zijn’, hier=ergens, onderweg zijn, een omweg, waar de voeten staan en 'ergens vandaan moeten', als uitgangspunt. Plaatsaanduidingen in woord en beeld vormen een onderdeel in mijn werk. In boekvorm, installaties en collages.

Vluchtig, tijdelijk en kwetsbaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'WAAR DE VOETEN STAAN EN WAAR HET HOOFD IS"

Mijn werk gaat over ‘het ergens zijn’.

 

Dagelijks verplaatsen wij ons van A naar B en de meeste tijd zijn we in gedachten en maar half in het hier en nu.

We zijn altijd ergens. Fysiek of mentaal.

 

Bijna iedereen wil in meer of mindere mate ontsnappen aan tijd en werkelijkheid door verstrooiing te zoeken of door zich te verplaatsen in een andere wereld.

Dit doen we van nature. Deels uit nieuwsgierigheid, maar ook vanuit een behoefte de wereld en het leven te doorgronden.

Alleen op momenten van hoge concentratie ervaren we de eenheid van het lichaam in verbinding met de omgeving, het hier en nu en ons existentieel

bewustzijn en onze aanwezigheid.

Maar meestal niet, omdat we met andere dingen bezig zijn. We ervaren doorgaans maar een gedeelte van waar we zijn.

 

In het meerjarenproject: ‘Waar de voeten staan en waar het hoofd is’ werk ik met beelden die gaan over het ‘ergens zijn’, zowel fysiek als mentaal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________________